Dankzij merkpositionering claim je een positie in het hoofd en het hart van de mensen die in aanraking komen met je merk. Bij voorkeur is dit een unieke plek, die afwijkt van die van je concurrenten. Dankzij een gedegen positionering claim je een unieke reden om met jouw merk in zee te gaan.
Een positionering wordt opgebouwd met behulp van een aantal bouwstenen. Bij better brands maken we gebruik van:
Visie en missie
Archetypen (Carl Jung)
Golden Circles (Simon Sinek)
Vanuit al deze onderdelen schrijven we een merkverhaal. Het merkverhaal vertelt kort en bondig waar je als merk voor staat en voor gaat. Het is geladen met positieve associaties en werkt inspirerend. Een goed merkverhaal is altijd simpel, uniek, geloofwaardig, concreet en zorgt voor emotionele verbondenheid.
Een goede merkpositionering:
Past bij je organisatie
Geeft richting aan de stappen die je in de toekomst zet
Vervult (emotionele) behoeftes van je klanten
Is uniek & onderscheidend
Merkpositionering bepaalt hoe klanten jouw merk ervaren ten opzichte van concurrenten. Een heldere merkpositionering maakt duidelijk wat jouw merk onderscheidend maakt en waarom klanten juist voor jou zouden moeten kiezen. Zonder duidelijke positionering raakt een merk al snel verloren in de massa. Dit leidt ertoe dat potentiële klanten geen heldere reden hebben om je merk boven anderen te verkiezen. Een sterke merkpositionering zorgt ervoor dat je makkelijker herkend wordt, klanten sneller overtuigt en loyaliteit opbouwt. Bovendien helpt het intern, omdat het medewerkers richting geeft en zorgt voor consistentie in communicatie.
Samen leggen we het fundament voor je merk en toekomstige ontwikkelingen. Een zoektocht naar de meest betekenisvolle onderdelen van je organisatie.
Ben je op zoek naar het juiste verhaal waarmee de verbinding gemaakt wordt tussen je doelgroep en je merk? Heb je moeite met het zelf omschrijven van dit verhaal? Om het zo door te vertellen aan potentiële klanten, medewerkers of andere stakeholders? Een goede merkpositionering legt de verbinding tussen je visie, missie, waarden en je merkbelofte. Hiermee vorm je het uitgangspunt om draagvlak en sturing te geven aan je ambities.
Samen leggen we het hogere, ambitieuze doel van je organisatie bloot. Dit vertaalt zich door naar een kernbelofte. Een belofte waarmee je aangeeft op welke manier je merk een waardevolle bijdrage levert aan de wereld. Het uiteindelijke resultaat van het programma bestaat uit een merkdocument:
Waarden
Visie / missie
Een merkkompas
Een inspirerend verhaal
Hiermee leg je de basis voor toekomstige ontwikkelingen. Het vormt de basis voor veranderingen, evaluatie en verbeteringen.